Celoroční projekt školní družiny
Střední škola a Základní škola Beroun, příspěvková organizace
CELOROČNÍ PROJEKT ŠKOLNÍ DRUŽINY
„Poznej místo, kde žiješ“
(město Beroun a jeho okolí)
Školní rok 2015/2016
Celoroční projekt školní družiny „Poznej místo, kde žiješ“ pro školní rok 2015/2016 je zaměřen na poznávání míst našeho města a jeho okolí. Rok 2015 je ROKEM BEROUNSKÉHO MEDVĚDA a město Beroun si připomíná 750. výročí první písemné zmínky o městě.
V první části školního roku se vrátíme do historie města, seznámíme se s pověstmi, navštívíme historickou část města Beroun, ale připomeneme si i významné osobnosti a události našeho regionu. Nezapomeneme ani na naše medvědy a krásnou přírodu, která nás obklopuje. Ve druhé části školního roku budeme hledat zajímavá místa v našem blízkém okolí.
Jednotlivá měsíční témata plní i vzdělávacích oblasti:
- chceme žít společně
- chceme znát
- chceme vědět jak na to
- chceme být sami sebou
a klíčové kompetence:
- kompetence komunikativní
- kompetence trávení volného času
- kompetence k učení
- kompetence sociální a personální
- kompetence činnostní a občanské
Vychovatelky přizpůsobí náročnost úkolů a sdělení daných témat podle věku a intelektu žáků v oddělení ŠD. Aktivity a výtvory žáků budou prezentována na webových stránkách školní družiny a v prostorách školy. Za náměty ke zpracování následujících témat děkuji I. Žihlové, O. Berkové, P. Humlové a T. Dubské.
Příležitostné akce – plnění během školního roku podle aktuální nabídky a organizačních možností
- Bijásek
- Muzeum, geopark Barrandien, Duslova vila, Holandský dům – výstavy a expozice
- Knihovna
- Muzeum keramiky
- Městská hora – rozhledna, medvědárium
NÁZEV PROJEKTU: Cestičkou do školy |
|
Měsíc: Září |
|
Vzdělávací oblast: CHCEME BÝT SAMI SEBOU Ø poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě CHCEME ZNÁT Ø seznamování s prostředím, ve kterém žák žije, rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám CHCEME ŽÍT SPOLEČNĚ Ø vnímání práv a povinností Ø seznamování s pravidly společenského chování ve vztahu ke druhému |
Kompetence: Ø kompetence komunikativní Ø kompetence k učení Ø kompetence sociální a personální
|
Cílová skupina: žáci 1. stupně ZŠ, 1. stupně ZŠ praktické a žáci 1. stupně ZŠ speciální |
Poznámka: p. vychovatelka přizpůsobí náročnost úkolů a sdělení podle věku a intelektu žáků v oddělení ŠD |
Vzdělávací nabídka a cíl projektu: Ø znát základní údaje – jméno a příjmení, bydliště, pokusit se popsat cestu do školy, znát členy své rodiny Ø základy společenského chování ( umět pozdravit, poprosit, poděkovat….) Ø seznámení s prostředím školní družiny a využívanými prostorami školy, seznámení s novými kamarády a BOZ při pobytu ve ŠD Ø péče o školní pomůcky, pravidelná příprava do školy( školní povinnosti….) Ø bezpečná cesta do školy a ze školy Ø znát jméno třídní p. učitelky, navštěvující třídu, popř. znát název oddělení ŠD a jméno p. vychovatelky
Cíl: rozvoj slovní zásoby – umět představit sám sebe a svoji rodinu ( popř. přinést foto z rodinného alba, seznámení se s novými žáky školní družiny formou poznávacích her, osvojování základů společenského chování, základních znalostí o sobě, komunikace s vrstevníky a dospělými osobami bez ostychu a zábran, vzájemná tolerance, respekt, učit se samostatnosti a sebeovládání, poznávat nové prostředí, dodržovat bezpečnost svojí i svých kamarádů při jednotlivých činnostech a aktivitách
Vycházka: Městská hora – rozhledna – světové strany, pohled na Beroun z ptačí perspektivy (termín dle dohody) |
|
Společný úkol pro všechna oddělení: představte si jednotlivé žáky v oddělení s místem bydliště ( obrázek města, vesnice, domu, kde žák bydlí se svojí rodinou) Téma: Tady bydlím já Technika a velikost: koláž popř. jiná technika – dle možností a schopností žáků Termín odevzdání: 30. září 2015 |
NÁZEV PROJEKTU: Rok berounského medvěda |
|
Měsíc: Říjen |
|
Vzdělávací oblast: CHCEME VĚDĚT JAK NA TO Ø vytváření základů pro práci s informacemi Ø posilování přirozených poznávacích citů – zvídavost, radost z objevování, rozvoj tvořivého myšlení, sebevyjádření CHCEME ŽÍT SPOLEČNĚ Ø rozvoj tolerance, respektu a přizpůsobení Ø rozvoj porozumění, pochopení a vzájemné komunikace CHCEME ZNÁT Ø získávání nových vědomostí a dovedností, schopnost čerpat dosažených zkušeností
|
Kompetence: Ø kompetence komunikativní Ø kompetence k učení Ø kompetence sociální a personální
|
Cílová skupina: žáci 1. stupně ZŠ, 1. stupně ZŠ praktické a žáci 1. stupně ZŠ speciální
|
Poznámka: p. vychovatelka přizpůsobí náročnost úkolů a sdělení podle věku a intelektu žáků v oddělení ŠD, další info najdete na https://cs.wikipedia.org/wiki/Okres Beroun |
Vzdělávací nabídka a cíl projektu: Ø posezení nad mapou města, vyhledávání základních informací Ø četba o městě Beroun – historie – Jak se žilo dříve, četba pověstí Ø omalovánky města - pečlivost vybarvování a prezentace prací ( knihy družinky) Cíl: seznámit žáky s historickou částí města (Husovo nám., brány, hradby…), významnými budovami ( Duslova vila, muzeum, radnice města atd…) seznámit se s pověstmi města ( Klepáček atd…), připomenout pravidelné akce – trhy, kulturní dění ( Talichův Beroun, Trilobit…) Vycházka: Náměstí – budovy, hradby, brány atd…. (termín dle dohody) |
|
Společný úkol pro všechna oddělení: Vytvořit erb oddělení školní družiny a pokusit se vytvořit maketu náměstí ( erb - koláž, malba, malba model města - modelování, stavby ze stavebnic, karton aj….. ) Téma: Historie města Termín plnění: v průběhu měsíce října 2015 |
NÁZEV PROJEKTU: Méďové |
|
Měsíc: Listopad |
|
Vzdělávací oblast: CHCEME BÝT SAMI SEBOU Ø rozvoj schopnosti sebeovládání, rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet je a city plně prožívat CHCEME ZNÁT Ø rozvoj úcty k životu ve všech formách Ø chápání změn způsobených lidskou činností (životnímu prostředí) CHCEME VĚDĚT JAK NA TO Ø vytváření základů pro práci s informacemi Ø posilování přirozených poznávacích citů – zvídavost, radost z objevování |
Kompetence: Ø kompetence trávení volného času Ø kompetence komunikativní Ø kompetence k učení |
Cílová skupina: žáci 1. stupně ZŠ, 1. stupně ZŠ praktické a žáci 1. stupně ZŠ speciální
|
Poznámka: p. vychovatelka přizpůsobí náročnost úkolů a sdělení podle věku a intelektu žáků v oddělení ŠD
|
Vzdělávací nabídka a cíl projektu: Ø seznámit žáky s faunou a flórou, život medvíďat – společná četba na pokračování nebo zhlédnutí příběhů o medvědech – V. Chaloupka Ø naučit se písničku o medvědech Ø životní prostředí v Berouně - Koda, Brdatka, Koněpruské jeskyně aj… Cíl: seznámit žáky s faunou a flórou, práce s PC – vyhledávání informací, atlasy a encyklopediemi, zjistit info o mědvědech v Berouně, život medvědů (všeobecně) – charakteristika jejich života, naučit se je poznávat a přiblížit jim jejich život, porozumět jejich chování a návykům – chráněná zvířata a rostliny - naučná stezka Bradatka, horniny - geopark BarrandienVycházka: vycházka do přírody – Městská hora – medvědárium (termín dle dohody),
|
|
Společný úkol pro všechna oddělení: Obrázek medvíďat ze známého večerníčkového příběhu Téma: Medvědí život Termín plnění: 30.11.2015 |
NÁZEV PROJEKTU: České Vánoce v Berouně |
|
Měsíc: Prosinec |
|
Vzdělávací oblast: CHCEME ZNÁT Ø seznamování s prostředím kolem nás, rozvoj schopností přizpůsobovat se, podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám Ø získávání nových dovedností a vědomostí; schopnost čerpat dosažených zkušeností Ø seznamování se světem lidí, kultury umění; osvojení si základních poznatků o prostředí Ø rozvoj společenského a estetického vkusu CHCEME BÝT SAMI SEBOU Ø zdokonalování toho v čem jsme dobří Ø posilování sebevědomí CHCEME ŽÍT SPOLEČNĚ Ø rozvoj tolerance, respektu a přizpůsobivosti Ø pochopení a vzájemná komunikace |
Kompetence: Ø kompetence sociální a personální Ø kompetence k učení Ø kompetence trávení volného času Ø kompetence komunikativní
|
Cílová skupina: žáci 1. stupně ZŠ, 1. stupně ZŠ praktické a žáci 1. stupně ZŠ speciální
|
Poznámka: p. vychovatelka přizpůsobí náročnost úkolů a sdělení podle věku a intelektu žáků v oddělení ŠD |
Vzdělávací nabídka a cíl projektu: Ø Advent – tradice, stará řemesla – poznávání, výroba ozdoby z přírodního materiálu a zdobení vánočního stromečku, posezení u adventního věnce nebo pod stromečkem Ø Vánoce a tradice u nás doma Ø Zpěv a poslech koled Ø Hry a hádanky s tématikou Vánoc, zimy Cíl: seznámit žáky s tradicemi Vánoc, lidovými řemesly, tradičními venkovskými zimními hrátkami dětí, oblečením a zimními sporty, naučit je jednoduchou ozdobu z přírodního materiálu na vánoční stromeček, vnímat čas Vánoc jako čas lásky, porozumění, klidu, pokory a skromnosti, četba příběhů s dětským hrdinou a vánoční tématikou, zpěv koled a naučit se básničku se zimní tématikou Vycházka: Advent ve městě ( popř. výstava v muzeu), kostel sv. Jakuba |
|
Společný úkol pro všechna oddělení: Vytvořte stromek dětských přání nebo zlatou rybku dětských přání Téma: Adventní čas Termín plnění: během měsíce |
NÁZEV PROJEKTU: Osobnosti Berouna |
|
Měsíc: Leden |
|
Vzdělávací oblast: CHCEME VĚDĚT JAK NA TO Ø kultivace smyslového vnímání Ø rozvoj paměti a pozornosti, kultivace a zpřesňování smyslového vnímání CHCEME BÝT SAMI SEBOU Ø zdokonalování toho, v čem jsme dobří Ø posilování sebevědomí Ø rozvoj vlastního životního stylu Ø získávání schopností záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastních situaci CHCEME ZNÁT Ø rozvoj společenského a estetického vkusu Ø rozvoj úcty k životu ve všech formách Ø poznávání jiných kultur a národností Ø seznamování se světem lidí, osvojení si základních poznatků o prostředí |
Kompetence: Ø kompetence sociální a personální Ø kompetence činností a občanské Ø kompetence k učení Ø kompetence trávení volného času |
Cílová skupina: žáci 1. stupně ZŠ, 1. stupně ZŠ praktické a žáci 1. stupně ZŠ speciální
|
Poznámka: p. vychovatelka přizpůsobí náročnost úkolů a sdělení podle věku a intelektu žáků v oddělení ŠD - informace o osobnostech jsou dostupné v kabinetu školy nebo na https://www.mesto-beroun.cz/turista/historie-a-soucasnost/vyznamne-osobnosti/ |
Vzdělávací nabídka a cíl projektu: Ø prezentace nebo beseda o významných osobnostech Ø hry spojené s vědou – bádáním, odlévání otisků (trilobiti) Ø hudební hry – dirigent – improvizace, vymyslet vlastní skladbu na vytvořené hudební nástroje, malý družinkový koncert – prezentace před ostatními Ø malba s poslechem hudby – hudební fantazie, malby jiných kultur…. Ø pantomima, hádanky o osobnostech Cíl: přiblížit žákům významné osobnosti vědy a kultury Berouna a jeho okolí, rozvoj citového vnímání, úcty a vytváření si vlastního názoru na hudební nebo výtvarná díla autorů, uvědomovat si společné chování při návštěvě výstavy nebo koncertu spojené s vhodným oblečením, seznámit se i osobnostmi vědy, jejich objevy a porovnat je s kulturou jiných národů Vycházka: Brdatka, Talichova vila, návštěva muzea, geopark |
|
Společný úkol pro všechna oddělení: vybrat si významnou osobnost a vytvořit o ní prezentaci Téma: Hádej, kdo jsem????? Termín plnění: v průběhu měsíce, prezentace osobností do 25.1.2016 |
NÁZEV PROJEKTU: Jak se žilo v minulosti |
|
Měsíc: Únor |
|
Vzdělávací oblast: CHCEME VĚDĚT JAK NA TO Ø vytváření základů pro práci s informacemi Ø posilování přirozených poznávacích citů – zvídavost, radost z objevování Ø kultivace smyslového vnímání Ø rozvoj paměti a pozornosti, kultivace a zpřesňování smyslového vnímání CHCEME ZNÁT Ø rozvoj společenského a estetického vkusu Ø rozvoj úcty k životu ve všech formách Ø seznamování se světem lidí |
Kompetence: Ø kompetence trávení volného času Ø kompetence k učení |
Cílová skupina: žáci 1. stupně ZŠ, 1. stupně ZŠ praktické a žáci 1. stupně ZŠ speciální
|
Poznámka: p. vychovatelka přizpůsobí náročnost úkolů a sdělení podle věku a intelektu žáků v oddělení ŠD |
Vzdělávací nabídka a cíl projektu: Ø práce s encyklopedií, pohádkovými příběhy – Pohádky pana Krbce, O Človíčkovi, aj…. Ø četba o historických událostech regionu Ø hledání předmětů a jejich určování, které se dnes již nepoužívají ( spolupráce s rodinou) Ø hry spojené s časovými pojmy : „Bylo, nebylo…“ aj… Cíl: přiblížit žákům přiměřenou formou historii, rozvíjet u žáků schopnosti orientace v čase, srovnat možnosti žáků ve školách dnes a v minulosti Vycházka: Muzeum keramiky |
|
Společný úkol pro všechna oddělení: Vytvořit masky, kostýmy se zaměřením na historii Téma: Karneval Termín plnění: 15.2. – 19.2. 2016 |
NÁZEV PROJEKTU: Cestujeme na východ |
|
Měsíc: Březen |
|
Vzdělávací oblast: CHCEME VĚDĚT JAK NA TO Ø rozvoj paměti a pozornosti, přechod od konkrétního myšlení k myšlení logickému CHCEME ŽÍT SPOLEČNĚ Ø zlepšujeme schopnost řešení problémů Ø rozvoj tolerance, respektu a přizpůsobivosti CHCEME BÝT SAMI SEBOU Ø získávání relativní citové samostatnosti, hledání vlastní identity
|
Kompetence: Ø kompetence k učení Ø kompetence komunikativní Ø kompetence trávení volného času |
Cílová skupina: žáci 1. stupně ZŠ, 1. stupně ZŠ praktické a žáci 1. stupně ZŠ speciální |
Poznámka: p. vychovatelka přizpůsobí náročnost úkolů a sdělení podle věku a intelektu žáků v oddělení ŠD
|
Vzdělávací nabídka a cíl projektu: Ø práce s mapou, světové strany Ø vyhledat zajímavá místa ve směru na Prahu a zjistit o nich základní informace Ø způsob a možnosti dopravy, pokusit se vyhledat aktuální dopravní spojení v jízdních řádech Cíl: přiblížit žákům možnosti cestování, orientaci v jízdních řádech, pokusit se vytvářet představu o časových pojmech ( jak dlouho půjdu cestu pěšky, jak dlouho pojedu vlakem atd……) Vycházka: vlakové nádraží, autobusové nádraží
|
|
Společný úkol pro všechna oddělení: Vytvořit knihu, plánek mapy, leporelo o cestování směrem na východ Téma: Kudy z nudy Termín plnění: v průběhu měsíce, prezentace hotové práce bude prodloužena do 29.4. 2016 (důvod – přehlednější orientace pro žáky – směr východ, západ ) |
NÁZEV PROJEKTU: Cesta na západ |
|
Měsíc: Duben |
|
Vzdělávací oblast: CHCEME VĚDĚT JAK NA TO Ø rozvoj paměti a pozornosti, přechod od konkrétního myšlení k myšlení logickému Ø rozvoj tvořivého myšlení a sebevyjadřování CHCEME ŽÍT SPOLEČNĚ Ø zlepšujeme schopnost řešení problémů Ø vnímání práv a povinností |
Kompetence: Ø kompetence k učení Ø kompetence komunikativní
|
Cílová skupina: žáci 1. stupně ZŠ, 1. stupně ZŠ praktické a žáci 1. stupně ZŠ speciální |
Poznámka: p. vychovatelka přizpůsobí náročnost úkolů a sdělení podle věku a intelektu žáků v oddělení ŠD
|
Vzdělávací nabídka a cíl projektu: Ø práce s mapou, světové strany Ø vyhledat zajímavá místa ve směru na Plzeň a zjistit o nich základní informace Ø způsob a možnosti dopravy, pokusit se vyhledat aktuální dopravní spojení v jízdních řádech Ø hádanky, rébusy, osmisměrky zaměřené na orientaci světových stran, slepá mapa Ø puzzle s místy ČR, Cíl: přiblížit žákům možnosti cestování, orientaci v jízdních řádech, pokusit se vytvářet představu o časových pojmech ( jak dlouho půjdu cestu pěšky, jak dlouho pojedu vlakem atd……) Vycházka: vlakové nádraží, autobusové nádraží
|
|
Společný úkol pro všechna oddělení: Vytvořit knihu, plánek mapy, leporelo o cestování směrem na západ Téma: Kudy kam Termín plnění: v průběhu měsíce, prezentace hotové práce za měsíc březen a duben 29.4.2016
|
NÁZEV PROJEKTU: Cesta do budoucnosti |
|
Měsíc: Květen |
|
Vzdělávací oblast: CHCEME ŽÍT SPOLEČNĚ Ø zlepšujeme schopnost řešení problémů Ø vnímání práv a povinností CHCEME BÝT SAMI SEBOU Ø zdokonalování toho, v čem jsme dobří Ø posilování sebevědomí Ø rozvoj vlastního životního stylu CHCEME ZNÁT Ø chápání změn způsobených lidskou činností |
Kompetence: Ø kompetence k učení Ø kompetence komunikativní Ø kompetence trávení volného času |
Cílová skupina: žáci 1. stupně ZŠ, 1. stupně ZŠ praktické a žáci 1. stupně ZŠ speciální |
Poznámka: p. vychovatelka přizpůsobí náročnost úkolů a sdělení podle věku a intelektu žáků v oddělení ŠD
|
Vzdělávací nabídka a cíl projektu: Ø filmová ukázka – Létající Čestmír, Návštěvníci…. Ø pokusit se popsat člověka budoucnosti – rozvoj představivosti, smysl pro detail – kresba tužkou –vlastní prezentace před skupinou – rozvoj slovní zásoby a vyjadřování Cíl: rozvoj fantazie, uvědomování si reálného a vysněného života na zemi, tajná přání – rozvoj představivosti, obavy z budoucnosti, vymoženosti nové doby, snaha o vyjádření vlastního názoru, umět se dorozumívat a vzájemně se respektovat při společném úkolu |
|
Společný úkol pro všechna oddělení: Vytvořit svět budoucnosti ( např, krajinu, zvířata, lidi, dopravní prostředky atd….) – volná technika Téma: Cesta za poznáním Termín plnění: 31.5. 2016 |
NÁZEV PROJEKTU: Jak si hráli naši předkové |
|
Měsíc: Červen |
|
Vzdělávací oblast: CHCEME BÝT SAMI SEBOU Ø zdokonalování toho, v čem jsme dobří Ø posilování sebevědomí Ø rozvoj vlastního životního stylu CHCEME ŽÍT SPOLEČNĚ Ø rozvoj tolerance, respektu a přizpůsobení CHCEME VĚDĚT JAK NA TO Ø posilování přirozených poznávacích citů – zvídavost, radost z objevování, rozvoj tvořivého myšlení, sebevyjádření |
Kompetence: Ø kompetence trávení volného času |
Cílová skupina: žáci 1. stupně ZŠ, 1. stupně ZŠ praktické a žáci 1. stupně ZŠ speciální |
Poznámka: p. vychovatelka přizpůsobí náročnost úkolů a sdělení podle věku a intelektu žáků v oddělení ŠD |
Vzdělávací nabídka a cíl projektu: Ø obrázky a četba literatury Josefa Lady (cvrnkání kuliček, káča, hry s klacíky, lodičky z kůry atd….) Ø vytvořit si jednoduchou hračku pro vlastní zábavu Cíl: přiblížit žákům hry a popř. hračky našich předků, možnosti využití aktivit pro volný čas a přicházející období prázdnin |
|
Společný úkol pro všechna oddělení: Zábavné odpoledne a dobové hrátky Téma: Hry našich předků Termín plnění: druhá polovina června 2016 |
V Berouně 1.9.2015 zpracovala: Mgr. Romana Humlová